Pielęgnacja włosów, skóry i paznokci

Siemię lniane

Siemię lniane to drobne, płaskie nasiona lnu zwyczajnego o brązowej lub złotej barwie, które w wodzie znacznie pęcznieją i otaczają się dużą ilością śluzu.

Siemię lniane ma liczne właściwości zdrowotne i wartości odżywcze, które są doceniane od tysięcy lat - len uprawiano w starożytnym Egipcie, Chinach i Babilonie około 3 tysiące lat p.n.e.

Obecnie siemię lniane jest dość popularnym składnikiem diety łatwo dostępnym w wielu sklepach i aptekach. Zainteresowanie nim potęguje fakt, że siemię lniane zaliczane jest do superfoods, czyli do zdrowej żywności o cennych właściwościach prozdrowotnych. Siemię ma wpływ nie tylko na włosy, cerę, czy skórę, ale pozytywnie wpływa na niemal cały organizm - zmniejsza cholesterol, czy chroni przed rozwojem komórek rakowych.

Aby wzbogacić swój organizm w kwasy omega-3, błonnik, lignany i witaminy, których źródłem jest właśnie siemię lniane, wystarczy codziennie przyjmować 1-2 łyżki tych ziaren.

Nasiona lnu, inaczej siemię lniane, zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3, usprawniają pracę jelit, działają oczyszczająco i antybakteryjnie, a do tego zapewniają zdrowy wygląd skórze, włosom i paznokciom. Len można pić lub stosować zewnętrznie – do smarowania, wcierania.

Nasiona lnu na zniszczone i wypadające włosy

Siemię lniane zawiera bardzo dużo witamin, białka, błonnika i składników mineralnych, takich jak żelazo, magnez, wapń i cynk. Dzięki dużej zawartości składników odżywczych siemię lniane sprawia, że nasze włosy są nawilżone, gęste i błyszczące.

Witamina E odżywia skórę głowy, a nienasycone kwasy tłuszczowe zapewniają włosom odpowiedni poziom nawilżenia. Len jest doskonały zarówno do picia, jak i do olejowania włosów (łyżkę oleju lnianego rozetrzyj w dłoniach, a następnie wcieraj w suche włosy. Załóż na głowę czepek. Po kilku godzinach – możesz też zostawić olej na włosach na noc – umyj dokładnie włosy). Olej lniany nadaje włosom miękkość już od pierwszego zastosowania. Po około 2 tygodniach stosowania siemienia lnianego, można zauważyć, że włosy są lśniące, gładkie, łatwo się rozczesują.

Pijąc siemię lniane, włosy będą również szybciej rosły, a nasze końcówki nie będą tak zniszczone. Siemię lniane może również posłużyć do pielęgnacji skóry twarzy i głowy.

W czasie gotowania siemienia lnianego uwalnia ono bardzo dużo substancji śluzowych, które mają właściwości powlekające. Takie właściwości siemienia lnianego służą naszemu układowi pokarmowemu, ale to nie wszystko. W czasie gotowania siemię oddaje do śluzu ogromne ilości witamin i składników odżywczych, które po wypiciu koktajlu trafiają do skóry i włosów.

 

Kisiel z nasiona lnu dla zdrowych paznokci

Do wzmacniania paznokci świetnie nadaje się kisiel z siemienia lnianego. Jeśli chcesz uzyskać gęsty kisiel, łyżkę nasion lnu zalej szklanką zimnej wody i gotuj na wolnym ogniu przez kwadrans. Z kolei, aby uzyskać rzadką konsystencję, łyżkę siemienia lnianego wystarczy zalać szklanką przegotowanej wody, zostawić na noc, a rano zjeść lub maczać w kisielu paznokcie.

Picie lnu pomaga nawilżyć skórę

Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w nasionach lnu zapewniają skórze optymalne nawilżenie od wewnątrz – odżywiają membrany i przestrzenie międzykomórkowe. Len likwiduje obrzęki, zaczerwienienia, otarcia. Witamina E sprawia, że skóra zachowuje miękkość i elastyczność. Olej lniany wmasowany w skórę na twarzy nawilża cerę i pomaga pozbyć się zmarszczek oraz wyprysków. Nasiona lnu wspomagają leczenie chorób skóry: trądziku, łuszczycy, zapalenia skóry. Len stosowany regularnie opóźnia proces starzenia się skóry.

Siemię lniane na włosy, skórę i paznokcie - koktajl

Przygotowanie koktajlu z siemienia lnianego na włosy jest bardzo proste. Należy gotować dwie łyżki siemienia lnianego w szklance wody przez 15 minut. Po tym czasie ugotowane siemię lniane przecedzamy przez sitko i odstawiamy płyn do wystygnięcia. Koktajl z siemienia lnianego na włosy można wypić z sokiem bananowym lub malinowym.

Aby koktajl z siemienia lnianego przyniósł oczekiwane efekty, należy go pić regularnie. Wpływ siemienia lnianego na włosy, skórę i paznokcie będzie widoczny po ok. 2 miesiącach systematycznej kuracji. Najlepiej pić go codziennie rano podczas śniadania.

Po kuracji możemy zauważyć wyraźne nawilżenie włosów i skóry. Cera jest wyraźnie nawilżona, zmniejsza się ilość wyprysków, krostek i napięcie skóry twarzy. Dodatkowo włosy stają się bardziej miękkie, lśniące, mniej kruche. Siemię lniane reguluje także wydzielanie sebum (zarówno na twarzy jak i skórze głowy).

Siemię lniane na włosy - maseczka

Siemię lniane można również wykorzystać do przygotowania maseczki na włosy. W tym celu zalewamy dwie łyżki siemienia lnianego wodą i gotujemy powoli na małym ogniu ok. 10 minut. W tym czasie woda zamieni się w żel. Warto pilnować siemienia lnianego w czasie gotowania, ponieważ bardzo często zdarza się, że siemię przywiera do dna. Gdy siemię lniane będzie miało odpowiednią konsystencję, ściągamy garnuszek z ognia i odstawiamy siemię lniane do przestygnięcia.

Po wystygnięciu przecedzamy siemię lniane. Uzyskany żel nakładamy na wilgotne włosy, włosy owijamy folią i nakładamy na głowę ręcznik. Z kompresem z siemienia lnianego na włosach czekamy ok. 30-45 minut. Następnie spłukujemy siemię lniane ciepłą wodą. Jeśli nasze włosy są mocno zniszczone, możemy zostawić go na całą noc. Dla wzmocnienia działania siemienia lnianego na włosy można do mikstury dodać również kilka kropel ulubionego olejku do włosów.

Warto wiedzieć

Siemię lniane - wartości odżywcze (w 7g)

Typowa jednorazowa porcja siemienia lnianego to jedna łyżka stołowa o masie 7 g. Zawiera ona:

Wartość energetyczna - 37 kcal
Białko ogółem - 1.28 g
Tłuszcz - 2.95 g, w tym:

- 0.256 g nasyconych kwasów tłuszczowych
- 0.527 g jednonienasyconych kwasów tłuszczowych
- 2.011 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

Węglowodany - 2.02 g
Błonnik - 1.9 g

Witaminy

Tiamina – 0.115 mg
Ryboflawina – 0.011 mg
Niacyna - 0.216 mg
Witamina B6  - 0.033 mg
Kwas foliowy -  6 µg
Witamina E – 0.02 mg
Witamina K - 0.3 µg

Minerały

Wapń – 18 mg
Żelazo - 0.40 mg
Magnez - 27 mg
Fosfor - 45 mg
Potas - 57 mg
Sód – 2 mg
Cynk - 0.30 mg

 

Zachęcamy do stosowania siemienia lnianego, który przez wielu uważany jest także za znakomity zamiennik nasion chia. Warto także wiedzieć, że siemię lniane w Polsce było uprawiane i stosowane z powodzeniem przez nasze babcie i mamy od wieków. A to mówi samo za siebie J

My przetestowaliśmy i polecamy z całego serca !